Sporta inventārs: kāds un cik daudz tas ir nepieciešams sportošanai mājās

„Viss, pietiek, šogad es sākšu sportot!” Tieši šo solījumu daudzi cilvēki apņemas pildīt jaunajā gadā. Lai jūs šo vienkāršo solījumu varētu arī pildīt, mēs iesakām sākt vingrot mājās. Jebkurš treneris apstiprinās, ka aktīva vingrošana vai treniņš ar hantelēm, kuru pildīsiet katru dienu vismaz 15 minūtes, noteikti uzlabos labsajūtu, muskuļu tvirtumu, un veicinās tauku dedzināšanu. Tam nav nepieciešama dalība dārgā sporta klubā. Tagad gan nerunāsim par sporta klubu, jo lēnām tas pārvēršas par vietu, kas nav paredzēta tikai sportam, bet gan socializācijai, kur daži atnāk, jo viņiem ir svarīgi sevi parādīt citiem... Atgriezīsimies pie īstiem treniņiem. Kas jums ir nepieciešams, lai mājās būtu savs sporta klubs?


Dažreiz vīrieši pat upurē daļu no pagraba vai garāžas, lai ierīkotu tur īstu sporta klubu. Tas ir lieliski, bet kas ir jādara, ja jums nav brīvas telpas? Pietiek ar 2 kvadrātmetriem guļamistabā. Bet vispirms ir jāparūpējas par dažam ļoti svarīgām lietām.

Vingrošanas vai jogas paklājiņš
Ja esat nolēmis nodarboties ar sportu mājās, tas ir vissvarīgākais sporta inventārs. Cilvēkam, kas ir sasvīdis, ir ļoti neērti vingrot uz slidenas grīdas, un vēl grūtāk ir mazgāt grīdu pēc vingrošanas. Tāpēc ir vajadzīgs paklājiņš. Tas ir mīksts, pietiekami liels, lai uz tā gulētu, un pietiekami mazs, kad runa ir par tā glabāšanu. Pēc treniņa šo paklājiņu var sarullēt un uzglabāt zem gultas vai skapī – tas tiešām neaizņems daudz vietas.

Treniņu jostas
Lai gan vingrošana pati par sevi jau ir smaga nodarbe, ar īpašām treniņu jostām un to komplektiem, jūs varat mainīt slodzi, padarot treniņu vēl intensīvāku. Jostas stiepjas, un ar to palīdzību jūs varat trenēt muguras, vēdera, roku, kāju (augšstilbu) muskuļus. Kā izmantot šādas jostas, varat pajautāt trenerim vai visvarenajam Youtube.

Iesakām kopā ar jostām izmantot arī ekspanderus. Tā ir īpaša elastīga gumija ar rokturiem roku, muguras un krūšu muskuļu trenēšanai.

Lecamaukla
Neesiet tik skeptiski noskaņoti – tā nav paredzēta tikai bērniem un pusaudžiem. Tas ir ļoti nopietns mājas treniņu inventārs. Visi bokseri mērķtiecīgi trenējas, lecot ar lecamauklu. Šāda treniņa laikā darbojas praktiski visi muskuļi, un pati lēkšana prasa lielu izturību. Tikai pāris minūšu lēkšanas iedarbinās visus galvenos tauku dedzināšanas mehānismus organismā, tāpēc šis rīks ir ideāls svara samazināšanai vai ķermeņa veidošanai.

Vingrošanas bumba
Kad vīrieši izdzird par šādu bumbu, viņi vienmēr sāk smieties, jo uz tādām mājās patīk lēkāt bērniem. Bet patiesībā, tas ir ļoti noderīgs vingrošanas inventārs. Vingrošana uz bumbas ne tikai veicina muguras un vēdera muskuļu attīstību, bet arī palīdz atbrīvoties no liekiem kilogramiem. Viss, kas jums jādara, ir jāizveido pareiza vingrošanas programma.

Svarbumbas un hanteles 
Tās var būt dažāda izmēra, formas un svara. Viss ir atkarīgs no paša treniņa. Spēcīgi vīrieši noteikti izvēlēsies hanteļu komplektu, kas sver pat 20 kilogramus, savukārt dāmām var pietikt ar svara aprocēm. Mājās ieteicams izmantot regulējamu svaru komplektu. Tad visi ģimenes locekļi varēs to izmantot. Šādām hantelēm ir speciālie svaru riņķi, kas stiprinās uz roktura, tas ļauj pielāgot hanteles gan viegliem 2 kilogramu treniņiem, gan smagiem 25 kilogramu intensīvajiem treniņiem. Vissvarīgākais ir nepārspīlēt, bet gan vingrot gudri. Lielo stieni noteikti nevarēs paslēpt zem katras gultas, tas traucēs un aizņems vietu.

Skrejceliņi un elipsveida trenažieri
Skrejceliņš guļamistabā? Kāpēc ne? Tam būs nepieciešams atrast 2 kvadrātmetrus vai pat mazāk. Skrejceliņš ir ideāli piemērots tiem, kas vēlas saglabāt aktīvo dzīves ritmu pilsētā, zaudēt svaru, uzturēt sevi formā. 30 minūšu skrējiens kardio režīmā sadedzinās daudz nevajadzīgu kaloriju, ko jūs uzkrājat darba laikā un neizmantojat pirms gulētiešanas (kā jūs zināt, ja kalorijas netiek izmantotas, mūsu ķermenis tos uzkrāj tauku veidā).

Eliptiskie trenažieri aizņem vēl mazāk vietas, nekā skrejceliņi. Tie parasti simulē kāpšanas soļus pa kāpnēm vai kalniem, izmantojot nūjas. Veicot šo vingrinājumu, visi muskuļi darbojas ar noteiktu slodzi, īpaši labi ir trenēt augšstilbus. Tāpēc šie trenažieri īpaši patīk sievietēm. Vīriešiem tas ir lielisks veids, kā iesildīties pirms ķerties pie hantelēm.

Daži dod priekšroku velotrenažieriem, kas labi palīdz iesildīties. Šāda veida trenažieri arī ļoti labi palīdz zaudēt svaru un sadedzināt liekās kalorijas, bet mājās bieži ir īsts velosipēds, tādēļ, ja to ļauj laikapstākļi, ieteicams doties ārā, nevis izmantot stacionāru velotrenažieri guļamistabā.

Daudzfunkcionāli trenažieri
Jūsu mājās atrodas vairāki trenažieri, kas aizņem daudz vietas? Šo trenažieri var integrēt ar hantelēm, un tam ir ne tikai vilkšanas un stiepšanas mehānisms, pat nelielā telpā pagrabā šis trenažieris kļūs par pamata sporta aprīkojumu.

Kāds inventārs man ir nepieciešams?

Būs vieglāk atbildēt uz šo jautājumu, ja iepriekš noteiksim sporta mērķus:

1. Tonusa uzturēšanai. Šim nolūkam pietiek ar skrejceliņu vai pat tikai ar vingrošanas paklājiņu. 15 minūšu intensīva treniņa vai 30 minūšu skrējiens uz skrejceliņa ir ļoti laba dāvana katra cilvēka sirdij un muskuļiem.

2. Novājēšana. Labākā vingrošana, kas ir paredzēta novājēšanai, ir skriešana un intensīvie vingrinājumi, kas iedarbojas uz noteiktām ķermeņa vietām. Tāpēc jums būs nepieciešams skrejceliņš, paklājiņš, sporta bumba, lecamaukla.

3. Svara korekcija. Lai veiktu svara korekciju, pietiks ar intensīvu vingrošanu un skrejceliņu.

4. Muskuļu masas audzēšana. Ja trenējat roku, muguru un krūškurvja muskuļus, pietiek ar svariem un īpašiem vingrinājumiem. Ja jūs interesē palielināt visa ķermeņa muskuļu masu, tikai ar svaru nepietiks – nepieciešams daudzfunkcionāls trenažieris.

Ir svarīgi atcerēties, ka visi vingrinājumi ir jāveic atbilstoši speciālistu vai profesionālo treneru norādījumiem, vai pat jāizstrādā īpaša programma ar ieteikumiem. Nav jāpārspīlē un jāpārpūlas, bet arī mājās ir jājūt slodze pat tad, ja neviens to neredz. Nepareizi izvēlētie vingrinājumi vai svara vingrošanas programma var izraisīt traumas. Tāpēc iesakām sportot mājās tikai tiem, kas pazīst savu ķermeni un zina, kādi vingrinājumi ir patiesi efektīvi.

Vienmēr ir iespējams sākt ar vienkāršiem vingrinājumiem, ko redzam planšetdatora ekrānā, kas parāda izglītojošo videoklipu. Vissvarīgākais ir tas, ka ir vēlme mainīties.