Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

Keto diēta: atsauksmes, process, plusi un mīnusi, kas par to jāzina

Foto: Pexels.com/ Vanessa Ray
 
Svara kontroles tēma savu aktualitāti nezaudē ne mirkli. Ikviens cilvēks, saskaroties ar vēlmi vai nopietnu nepieciešamību pievērsties šai problēmai, meklē efektīvāko veidu, kā palīdzēt sasniegt mērķi. Arī uztura speciālisti un citi eksperti nesnauž, taču meklē un aktualizē diētas, kas palīdzēs cīņā ar liekajiem kilogramiem. 
 
Viena no pēdējā laika populārākajām tievēšanas metodēm ir keto diēta. Atsauksmes un rekomendācijas no cilvēkiem, kas diētu izmēģinājuši, ir dažādas, taču ko patiesībā nozīmē keto diēta un kas par to jāzina? Lasi rakstu un iepazīsties ar svarīgāko.

Kas ir keto diēta?

Ketogēnā diēta, ko tautā saucam par keto, koncentrējas uz ļoti zemu ogļhidrātu un augstu tauku saturu uzturā. Samazinoties ogļhidrātu patēriņam, ķermenis piedzīvo vielmaiņas stāvokli, ko sauc par ketozi. Tādejādi enerģijas iegūšanai ķermenis ogļhidrātu vietā patērē ķermenī esošos taukus.
Foto: Pexels.com/ THE 5TH
 
Keto diētas mērķis ir izmainīt organismā notiekošos procesus, stimulējot ketona – vielas, kas no uzkrātajiem taukiem tiek saražota aknās, izmantošanu. Tomēr, lai ķermenis varētu nonākt līdz šādam procesam, ir jāpatērē iespējami mazs ogļhidrātu daudzums.
 
Dienas laikā jāuzņem mazāk kā 20 līdz 50 gramu ogļhidrātu, kas nebūt nav viegls un patīkams process, tāpat kā pati keto diēta. Atsauksmes liecina, ka ketozes stāvokli iespējams sasniegt pāris dienu laikā, tomēr šajā laikā jāpievērš īpaša uzmanība arī uzņemtajam olbaltumvielu daudzumam.

Keto diēta – atsauksmes un pieredze

Pieredzes stāsti liecina, ka cilvēki nereti pievēršas šai diētai ne tikai tādēļ, lai kontrolētu skaitļus, ko uzrāda ķermeņa svari, bet arī veselības uzlabošanas nolūkos. Diēta veiksmīgi pielietota glutēna nepanesamības problēmu risināšanā, insulīna kontroles nolūkos un citu kaišu izslēgšanā un kontrolē. Taču šādās situācijās diēta ir jāievēro ilgtermiņā, jo tikai tādejādi gūsi panākumus veselības uzlabošanā.
Foto: Pexels.com/ Andrea Picquadio
 
Atsauksmēs lasāms, ka, ievērojot keto diētu, patiešām uzlabojas pašsajūta, nav novērojama vēdera uzpūšanās un enerģijas trūkums. Tomēr jāatceras, ka šāda diēta nav jāievēro veseliem un ar savu ķermeņa svaru apmierinātiem cilvēkiem.

Keto diētas plusi un mīnusi 

Kā jau katrai lietai un procesam, arī keto diētai ir sava labā un ne tik labā puse. Jāatceras, ka šī diēta ir ierobežojoša un tas palielina dažādu uzturvielu deficīta risku. Turklāt keto diēta, atsauksmes to apstiprina, darbojas un saglabājas, ievērojot šos ēšanas paradumus vien ilgtermiņā. Tādēļ pirms ķeries pie plāna īstenošanas, veic diētas plusu un mīnusu analīzi, apbruņojies ar lielu pacietību un izvērtē savas spējas piekopt šāda veida ēšanu.
 

Diētas plusi:

  • Samazinās ķermeņa svars. Sākotnēji organisms zaudē lieko šķidrumu, ko aiztur ogļhidrāti, vēlāk tiek sadedzināti arī tauki, samazinot kopējo ķermeņa masu. 
  • Mazinās insulīna rezistences un 2.tipa diabēta risks.
  • Apetītes zudums un mazāka vēlme pēc cukuru saturošiem produktiem. Keto diētas laikā tiek uzņemta sātīga pārtika, tādēļ ķermenis nepiedzīvo tieksmi pēc neskaitāmām uzkodām un našķiem.
  • Mazākas enerģijas svārstības. Noteikti esi ievērojis, ka apēdot ogļhidrātiem bagātu ēdienu, ķermenis sajūt lielu enerģijas pieplūdumu. Diēta palīdzēs enerģijas līmeni stabilizēt, neatkarīgi no tikko uzņemtās maltītes.
 

Diētas mīnusi:

  • Holesterīna līmeņa paaugstināšanās. Diētas laikā organisms uzņem lielu daudzumu piesātināto tauku, kas paaugstina holesterīna līmeni un palielina dažādu sirds slimību attīstīšanās risku.
  • Uzturvielu deficīts. Organismam nepieciešamo mikroelementu trūkums, tai skaitā dažādu vitamīnu deficīts - ieskaitot selēnu, magniju, fosforu, kā arī B un C vitamīnu.
  • Aknu un nieru problēmas.
  • Aizcietējums.
  • Garastāvokļa maiņa un apgrūtināta domāšanas funkcija.
  • Pārtikas produktu ierobežojumi. Diētas laikā nāksies atteikties no produktiem, kas līdz šim bijuši iecienīti.
  • Keto gripa. Pirmajās dienās, kurās mēģināsi pārslēgties uz jaunajiem ēšanas paradumiem, vari just nepatīkamas sajūtas, kas izpaužas kā nespēks, nogurums, reiboņi, izsalkums utt. taču ar laiku šīs sajūtas izzūd.

Uzņemamo pārtikas produktu kontrole

Ja vēlies pievērsties keto diētai, nāksies iepazīties ar produktiem, kurus šajā procesā drīksti un kurus nedrīksti iekļaut savā ēdienkartē. Aizliegto produktu sarakstā noteikti ieraudzīsi kādu sev mīļu produktu, tādēļ izvērtē, vai to izslēgšana no ēdienkartes būs pa spēkam.
Foto: Pexels.com/ Andres Ayrton
 

Produkti, ko iekļaut keto diētas ēdienkartē:

  • Gaļa – putnu gaļa, cūkgaļa, liellopa gaļa
  • Treknas zivis – lasis, forele, skumbrija utt.
  • Olas – derēs gan ceptas, gan vārītas
  • Sviests un krējums – šeit vari dot priekšroku produktiem ar augstu tauku saturu
  • Siers – čedara siers, mocarella, zilais siets u.c.
  • Rieksti un sēklas – valrieksti, čia sēklas, linsēklas, mandeles u.c.
  • Eļļas – olīveļļa, kokosriekstu eļļa, avokado eļļa
  • Dārzeņi ar zemu ogļhidrātu saturu – salāti, spināti, ziedkāposti, brokoļi, Kale, cukini, gurķi, tomāti utt.
  • Veselīgas piedevas – Himalaju sāls, dabīgas garšvielas un garšaugi
 

Produkti, kas izslēdzami no ēdienkartes:

  • Cukuru saturoši produkti – konditorejas izstrādājumi, sulas, saldējumi utt.
  • Graudaugi un cieti saturoši produkti – maize, makaroni, griķi, rīsi utt.
  • Augļi – visi augļi, izņemot citronus, laimus un ogas mazā daudzumā
  • Pākšaugi – pupas, zirņi, lēcas utt.
  • Sakņaugi – burkāni, kartupeļi utt.
  • Mērces un dažādas piedevas – šajos produktos nereti paslēpti ogļhidrāti
  • Alkohols – tas satur daudz cukura un var ietekmēt vielmaiņu un aknu darbību

Drošība un ilgtermiņa diētas ievērošanas apsvērumi

Pirms pievērsties kādai diētai, jāapsver, vai tavs veselības stāvoklis un organisms tai ir gatavs. Ņem vēra, ka šī diēta gandrīz pilnībā izslēdz ogļhidrātus, kas var izraisīt hormonālus traucējumus. Īpaši izteikta šī problēma novērojama tieši sieviešu vidū. Zems ogļhidrātu saturs organismā var izraisīt vairogdziedzera darbības traucējumus, tādēļ ja saskaries ar šādu problēmu jau šobrīd, noteikti konsultējies ar savu ārstu, kas palīdzēs izvērtēt diētas piemērotību.
Foto: Pexels.com/ Yaroslav Shuraev
 
Ja esi nolēmis, ka organismam ir vajadzīga ēdiena paradumu maiņa, pārliecinies, ka piemērotākās pārmaiņas tiešām būs keto diēta. Atsauksmes ne vienmēr ir galvenais un drošākais informācijas avots, uz ko paļauties. Konsultējies ar savu ārstējošo ārstu vai vērsies pēc padoma pie uztura speciālista, kas palīdzēs izvērtēt ilgtermiņa ietekmi tieši tavam organismam, kā arī palīdzēs gadījumā, ja diēta neiedarbojas, kā iecerēts.

Praktiski padomi iesācējiem

Uzsākot šo diētu, ikdienā drastiski tiek samazināts uzņemto ogļhidrātu daudzums, tādēļ ņem vērā, ka organismam pie tā būs jāpierod. Labākais veids, kā pārslēgties uz šādiem ēšanas paradumiem, ir ievērot pakāpeniskuma principu. Tādejādi organisms spēs veiksmīgāk adaptēties uztura paradumu maiņai un procesam, kura nosaukums ir keto diēta. Atsauksmes liecina, ka pirmās dienas vai kādam arī ilgāk, mēdz būt nepatīkamas sajūtas un rodas tā saucamā keto gripa.
Foto: Pexels.com/ Pixabay
 

Svarīgākie ieteikumi:

  • Apbruņojies ar pacietību, negaidi tūlītējus rezultātus
  • Izvēlies atbilstošus pārtikas produktus
  • Gatavo veselīgas un vērtīgas maltītes
  • Samazini ogļhidrātu patēriņu
  • Seko līdzi kaloriju patēriņam
  • Pievērs uzmanību miega higiēnai un stresa līmenim
  • Papildini diētu ar fiziskām aktivitātēm
Lai arī keto diēta, atsauksmes un pieredzes stāsti par to, ir gana apspriesta tēma gan pozitīvā, gan negatīvā gaismā, katram no mums ir sava unikālā pieredze, ko citu viedoklis nevar ietekmēt. Izvērtē diētas nepieciešamību, izpēti plusus un mīnusus, kā arī konsultējies ar ārstu vai uztura speciālistu un izvēlies sev atbilstošāko uztura plānu.
Airēšanas trenažieris Toorx Rower Compact

Airēšanas trenažieris Toorx Rower Compact

187,00 € / gab.
223,90 / gab.
Tikai tiešsaistē
Bumba Toorx Wall Balls, 350 mm, 7 kg

Bumba Toorx Wall Balls, 350 mm, 7 kg

58,40 € / gab.
72,90 / gab.
Tikai tiešsaistē
Daudzfunkcionālais trenažieris Christopeit SP 5000

Daudzfunkcionālais trenažieris Christopeit SP 5000

599,00 € / gab.
629,00 / gab.
Tikai tiešsaistē
Rotējošs disks Outliner LS3165A

Rotējošs disks Outliner LS3165A

6,49 € / gab.
9,99 / gab.
Tiek pārdots gab.:
1 gab. – 1.0 gab., 1 gab. – 9,99 €