Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

Veselīgs dzīvesveids: ar ko sākt?

Foto: Pexel.com/ Lucas Pezeta
 
Veselīgs dzīvesveids ir bieži dzirdams termins un tas arvien vairāk tiek popularizēts. Ik viens no mums vēlas dzīvot veselīgi, uzturot labā formā gan savu ķermeni, gan prātu. Piekopjot aktīvu un veselīgu dzīvesveidu, iespējams izvairīties no dažādām veselības problēmām un slimībām – tas ir vislabākais slimību profilakses līdzeklis. Taču ar ko sākt, lai padarītu savu ikdienu veselīgāku? Ievēro 7 galvenos pamatprincipus un ņem vērā, ka tiem jākļūst par Tavu ikdienas sastāvdaļu. 

7 veselīga dzīvesveida pamatprincipi

Veselīgs un sabalansēts uzturs 

Ne velti ir teiciens – Tu esi tas, ko Tu ēd. Ēšanas paradumiem ir ļoti liela ietekme uz organisma darbību, pašsajūtu, kā arī vizuālo tēlu. Ikdienā uzturvielas nepieciešams uzņemt vajadzīgajā daudzumā un tām jābūt sabalansētām, kā arī jāievēro mērenības princips.
 
Cilvēks ēd, lai dzīvotu, augtu un attīstītos, tādēļ ir svarīgi sabalansēt savu ēdienkarti – pietiekamā daudzumā jāuzņem olbaltumvielas, tauki, ogļhidrāti, minerālvielas, šķiedrvielas un ūdens. Noteikti uzturā jāiekļauj graudaugu produkti, augļi un dārzeņi, piena produkti, kā arī nedaudz tauku un zivis vai gaļa. Veselīgs dzīvesveids nav iedomājams arī bez ieteicamā ūdens daudzuma – ņem vērā, ka pieaugušam cilvēkam diennaktī jāuzņem aptuveni 2-3,5 litri ūdens.
 
Foto: Pexel.com/ Ella Olsson
 
Lai ikdienā uzņemtu visas nepieciešamās uzturvielas un izmantotie produkti būtu patiešām veselīgi, gatavo ēdienu mājās pats. Tādejādi apgūsi arī jaunas, interesantas receptes, kuru pagatavošana uz indukcijas plīts, vai cepeškrāsnī būs lieliska brīvā laika pavadīšanas veids.

Fiziskās aktivitātes 

Kustīgs un veselīgs dzīvesveids būs palīgs vielmaiņas uzlabošanai un ķermeņa uzturēšanai labā fiziskajā formā. Sportojot izdalās tā sauktais laimes hormons, kas pozitīvi ietekmē nervu sistēmu, tādejādi palīdzot pārdzīvot stresa situācijas un radot pozitīvas emocijas.
 
Fiziskās aktivitātes ir viens no veselīga dzīvesveida stūrakmeņiem un ar tām nepieciešams nodarboties jebkurā vecumā – gan bērnībā un jaunībā, gan vecumdienās. Sāc ar fizisko aktivitāšu iekļaušanu ikdienā. Iesākumā tās var būt mērenas vai zemas slodzes aktivitātes – pastaigas, brauciens ar velosipēdu, vingrošana, kur noderēs jogas paklājiņš, sporta spēļu iekļaušana ikdienas aktivitāšu sarakstā, vai citu vingrinājumu veikšana, kam var tikt izmantots kāds trenažieris vai cits sporta inventārs.
 
Foto: Pexel.com/ Karolina Grabowska

Rūpes par ķermeņa higiēnu

Personiskās higiēnas ievērošana veicina cilvēka veselības saglabāšanos un nostiprināšanos, tādēļ bez tās veselīgs dzīvesveids nav iedomājams. Viens no higiēnas pamatelementiem ir ādas un matu kopšana – liela uzmanība jāpievērš roku mazgāšanai un, protams, arī visa pārējā ķermeņa mazgāšanai un kopšanai.
 
Pievērs uzmanību arī mutes dobuma higiēnai – tai ir lielāka ietekme uz visu organismu, nekā sākumā varētu šķist. Mutes dobuma kopšana palīdz saglabāt veselīgus zobus, kā arī novērš sirds, nieru un citu orgānu slimības. 

Veselīgs miega režīms

Organismam ikdienā nepieciešamas aktivitātes, taču tik pat svarīga ir arī atpūta. Viens no pilnīgākajiem un organismam nepieciešamākajiem atpūtas veidiem ir miegs. Lai tas būtu pilnvērtīgs, tam ir jābūt regulāram, nepārtrauktam, dziļam un pietiekami ilgam. Ikdienā tam jāvelta aptuveni 8 stundas, atkarībā no vecuma un citiem dzīvesveida apstākļiem.
 
Jāpievērš uzmanība arī guļamistabas higiēnai – parūpējies, lai gultas vieta būtu tīra un sakopta, izvēlies gulēt tumšā un klusā telpā, kā arī noteikti pirms došanās pie miera, telpu izvēdini, lai tajā būtu svaigs gaiss. Tas ļaus vieglāk iemigt un nodrošinās labāku miega kvalitāti. 
 
Foto: Pexel.com/ Ketut Subiyanto

Garīgā veselība 

Garīgā un emocionālā veselība ir ļoti svarīgs elements, lai tiktu nodrošināts veselīgs dzīvesveids, taču nereti par to aizmirstam. Emocionāli vesels cilvēks izjūt plašu emociju spektru, spēj saprast emocijas un rīkoties saskaņā ar tām, spēj kritiski un racionāli domāt, analizēt situācijas un rīkoties.
 
Nereti ikdienas pienākumi un apkārtējā vide rada stresu, kas var radīt nelabvēlīgu ietekmi uz veselību. Veselīgais stress mums palīdz augt un attīstīties, taču dzīvojot konstantā stresā, var nākties saskarties ar tādu lietu, kā izdegšana, emociju nekontrolēšana vai pat dažādām slimībām.
 
Foto: Pexel.com/ Mikhail Nilov

Sliktiem ieradumiem – nē!

Gandrīz katram no mums ir kāds nelāgs ieradums, kas nav labs mūsu veselībai. Daži no šiem ieradumiem ir drauds mūsu veselībai un pat dzīvībai. Spilgtākais piemērs ir smēķēšana vai pārmērīga alkohola lietošana, kas organismam nodara lielu kaitējumu.
 
Tomēr nelāgi ieradumi mēdz būt arī nekaitīgāki, piemēram, pārāk liela laika pavadīšana pie datora vai mobilā telefona ekrāna. Centies šos ieradumus ierobežot un to vietā atrodi veselīgus aizstājējus. 

Regulāras veselības pārbaudes

Lai būtu drošs par savu veselības stāvokli, to regulāri nepieciešams pārbaudīt, veicot medicīniskos izmeklējumus un vajadzības gadījumā apmeklējot ārstu konsultācijas. Veselības profilaktiskās pārbaudes var aiztaupīt mums daudz rūpju, jo savlaicīga veselības problēmu atklāšana un ārstēšana ir daudz efektīvāka par hronisku slimību ārstēšanu.
 
Lai uzzinātu, kādas profilaktiskās pārbaudes nepieciešams veikt, atkarībā no vecuma, jākonsultējas ar ģimenes ārstu, kurš būs kompetents nosūtīt pacientu uz konsultācijām un izmeklējumiem pie speciālistiem.
 
Foto: Pexel.com/ Pixabay
 
Veselīgs dzīvesveids ir nepieciešams garai un laimīgai dzīvei, tādēļ, ja esi nolēmis sākt dzīvot veselīgāk, pievērs uzmanību iepriekš minētajiem 7 ieteikumiem – ievērojot tos ik dienas, uzlabosi savu fizisko un garīgo veselību, kas nodrošinās labāku pašsajūtu un veselību. 
Multivārāmais katls Delimano Optimo

Multivārāmais katls Delimano Optimo

Vingrošanas lente Spokey 920956, 2080 mm x 10 mm x 4.5 mm

Vingrošanas lente Spokey 920956, 2080 mm x 10 mm x 4.5 mm

Pieejama noliktavā
Skrejceliņš Spokey Even+

Skrejceliņš Spokey Even+

Tikai tiešsaistē