Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

10 ieteikumi, kā normalizēt asinsspiedienu

ka normalizet asinsspiedienu
Foto: stocksnap.io

Augsts asinsspiediens jeb hipertensija ir viena no izplatītākajām slimībām visā pasaulē. Hipotensija jeb pazemināts asinsspiediens ir retāk sastopama slimība, taču arī var radīt nopietnas veselības problēmas. Kā normalizēt asinsspiedienu, lai pasargātu sevi? Lasi mūsu sagatavotajā rakstā!

Normāls asinsspiediens

Tiek uzskatīts, ka normāls asinsspiediens ikvienā vecumā gan sievietēm, gan vīriešiem ir 120/80 mmHg. Augstākais rādītājs jeb sistoliskais asinsspiediens norāda uz asins spiedienu brīdī, kas saraujas sirds un asinis ieplūst artērijās. Zemākais jeb diastoliskais asinsspiediens apzīmē asins spiedienu starp divām sirds saraušanās kustībām.

Augsts asinsspiediens (hipertensija)

Paaugstināts asinsspiediens tiek uzskatīts tad, ja veicot atkārtotus mērījumus, rezultāts ir virs 135/85mmHg. Visbiežāk cilvēks neizjūt sūdzības, tādēļ par paaugstinātu asinsspiedienu ir radies apzīmējums “klusais slepkava”. Reizums var just galvassāpes, reiboņus, troksni ausīs, trauksmi un nervozitāti, elpas trūkumu, bezmiegu, sirds aritmiju, sāpes sirds apvidū un sliktu dūšu.

Hroniski paaugstināts asinsspiediens:
  • negatīvi izmaina asinsvadu sieniņas, padarot tās biezākas un mazāk elastīgas;
  • rada lielu risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, piemēram, insultu;
  • veicina holesterīna nogulsnēšanos;
  • bojā tādus orgānus kā sirds, nieres, smadzenes, acis.
Kā norādīts biedrības “Par sirdi” informatīvajā bukletā, katru gadu Latvijā no sirds un asinsvadu slimībām mirst aptuveni 16000 cilvēku. No tiem 33,3% nesasniedz pat 75 gadu vecumu. Kā normalizēt asinsspiedienu un kādi ieradumi to paaugstina?
 
ka normalizet asinsspiedienu5
Foto: pexels.com

Smēķēšana

Smēķēšana paātrina sirdsdarbību, bojā artēriju sieniņas, kā arī var izraisīt miokarda infarktu. Starp citu, Eiropā viens no galvenajiem kāju amputācijas cēloņiem ir asinsvadu slimības, ko izraisa smēķēšana. Atmetot šo kaitīgo ieradumu, jau pēc 8h skābekļa saturs asinīs normalizēsies. Savukārt pēc gada risks saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām samazināsies par 50%. Tāpat arī samazinās stenokardijas risks jeb situācija, kad sirds muskulis nesaņem pietiekami daudz skābekļa.

Mazkustīgs dzīvesveids

Kā normalizēt asinsspiedienu? Vairāk kustēties! Un tas ir iespējams jebkurā vecumā. Sāc ar soļu skaitīšanu, cik ik dienu noej. Ieteicamais minimums ir 10000 soļi dienā. Lai veiktu precīzu uzskaiti, Tev noderēs viedpulkstenis. Iespējams, būsi pārsteigts, cik patiesībā maz soļus noej. Lielākai slodzei būs piemērota nūjošana, skriešana, riteņbraukšana, kā arī distanču vai kalnu slēpošana ziemā. Aktīvi kustoties, Tu trenēsi sirdi un asinsvadus.

Liekais svars

Paaugstināts ķermeņa svars var izraisīt insultu, infarktu, kā arī citas sirds un asinsvadu slimības. Tas veicina arī saslimšanu ar cukura diabētu un citām slimībām.
 
ka normalizet asinsspiedienu4
Foto: pexels.com

Ķermeņa masas indekss

Lai saprastu ķermeņa liekās masas apmēru, tiek aprēķināts ķermeņa masas indekss (ĶMI). Rezultāti tiek klasificēti šādi:
  • ĶMI līdz 18,5 kg/m2 ir nepietiekama masa;
  • ĶMI 18,5 kg/m2 līdz 24,99 kg/m2 ir normāla masa;
  • ĶMI 25 kg/m2 līdz 29,99 kg/m2 ir lieka masa;
  • ĶMI augstāks par 30 kg/m2 ir aptaukošanās.
Ja saskaries ar lieko svaru un domā, kā normalizēt asinsspiedienu, sāc ar sportošanu un savas ēdienkartes maiņu! Ēd vairāk svaigus, vārītus vai tvaicētus dārzeņus, zivis, liesu gaļu un pilngraudu produktus! Izvairies no cukura un sāls. Izmēģini jaunas receptes un atklāj sev tīkamas garšas - smūtijus, sautējumus, svaigus salātus u.tml. Ērtākai un veselīgākai maltītes pagatavošanai Tev palīdzēs jaudīgs virtuves kombains, kurā ātri sasmalcināt vai samalt svaigus produktus.

Cukurs

Lietojot uzturā pārāk daudz cukura, paaugstinās ķermeņa svars un glikozes līmenis. Bieži pacientiem reizē tiek konstatēts gan cukura diabēts, gan hipertensija. Tas paaugstina insulta risku. Ja tomēr ļoti kārojas kāds salds našķis, aizstāj to ar saldu augli vai ogām, piemēram, meloni vai arbūzu!
 
ka normalizet asinsspiedienu6
Foto: pexels.com

Daudz slēpta cukura ir tādos produktos kā:
  • tomātu u.c. mērcēs;
  • alkoholiskie kokteiļi;
  • jogurtos ar garšām;
  • augļu un dārzeņu konservos;
  • musli batoniņos;
  • žāvētos augļos;
  • brokastu pārslās;
  • limonādēs jeb saldinātos dzērienos;
  • saldējumos;
  • šķīstošās kafijas dzērienos (3in1) u.c.
Gatavojot mājās, ierasto balto cukuru var aizstāt ar stēviju.

Alkohols

Regulāra alkohola lietošana paaugstina asinsspiedienu un holesterīna līmeni, kā arī iespēju saslimt ar citām sirds un asinsvadu slimībām. Alkoholisko dzērienu patērēšana kombinācijā ar smēķēšanu palielina nāves cēloņa risku.

Holesterīna līmenis

Par cilvēka dzīvībai ļoti bīstamu kombināciju ārsti uzskata paaugstinātu holesterīna līmeni un asinsspiedienu. Šīs abas slimības veicina holesterīna uzkrāšanos artēriju sieniņās un līdz ar to pāragru asinsvadu novecošanos. Rezultātā tas palielina insulta un infarkta risku arī salīdzinoši jauniem cilvēkiem. Svarīgākais holesterīna rādītājs ir zema blīvuma lipoproteīns jeb  tā dēvētais sliktais holesterīns. Tā norma asinīs ir atkarīga no cilvēka sirds un asinsvadu slimību riska. Jo risks ir augstāks, jo holesterīna līmenim ir jābūt zemākam.

Lai uzzinātu, kā normalizēt asinsspiedienu Tavā gadījumā, dodies pie sava ģimenes ārsta. Tikai kopā ar mediķi Tu vari lemt par sev piemērotāko un efektīvāko ārstēšanas plānu!

Zems asinsspiediens (hipotensija)

Par hipotensiju uzskata stāvokli, kad asinsspiediens ir pazeminājies līdz 100/60 mmHg. Šī slimība nav tik izplatīta kā hipertensija, tomēr arī var liecināt par ieilgušām veselības problēmām.

Visbiežākie zema asinsspiediena simptomi:
  • vājums un nogurums;
  • reibonis;
  • troksnis ausīs;
  • galvassāpes;
  • bāla āda;
  • aukstas kājas un rokas;
  • elpas trūkums;
  • slikta dūša u.c.
Kā normalizēt asinsspiedienu, ja tas ir pārāk zems? Izjūtot kādu no minētajām pazīmēm, vispirms vēlams apgulties, izdzert vismaz glāzi tīra ūdens un vairākas minūtes atrasties miera stāvoklī.

Apmeklē ģimenes ārstu!

Ja asinsspiediens regulāri ir pazemināts, to nevajadzētu atstāt bez ievērības. Ieteicams vērsties pie sava ģimenes ārsta, kas nozīmēs analīzes un nepieciešamības gadījumā papildu izmeklējumus, piemēram, par endokrīnās sistēmas darbību. Zems asinsspiediens var liecināt par mazasinību vai slēpto iekšējo asiņošanu. Kopā ar savu ārstu, lemsiet par piemērotāko ārstēšanas gaitu.

Ko vari darīt, lai paaugstinātu asinsspiedienu līdz normālam līmenim?

ka normalizet asinsspiedienu3
Foto: pexels.com

Aktīvs dzīvesveids

Lai uzlabotu asinsriti un tonizētu asinsvadus, kā rezultātā paaugstināsies asinsspiediens, vairāk kusties! Dodies garās pastaigās, skrien, brauc ar velosipēdu, kā arī vingro mājās. Tam Tev noderēs dažāda izmēra hanteles, kā arī jogas paklāji un citi piederumi.

Kofeīnu saturoši dzērieni

Lai ātri paaugstinātu asinsspiedienu, izdzer krūzi kofeīnu saturošu dzērienu, piemēram:
  • kafiju;
  • zaļo tēju;
  • melno tēju.
Garda un aromātiska dzēriena pagatavošanai Tev noderēs kafijas automāti. Ar to palīdzību savu mīļāko kafiju varēsi pagatavot ātrāk, turklāt ik dienu varēsi izvēlēties ko citu, piemēram, kapučīno, latti vai amerikano.

Paaugstināt asinsspiedienu var palīdzēt arī gabaliņš rūgtās šokolādes. Tomēr ar pārmērīgu kofeīna uzņemšanu ikdienā aizrauties nevajag. Šīs stimulējošais līdzeklis var radīt bezmiegu, trauksmes izjūtu, muskuļu krampjus un sirdsdarbības traucējumus.

Kontrastduša

Zems asinsspiediens var rasties arī asinsvadu tonusa zuduma dēļ. Lai to atjaunotu, katru dienu ej kontrastdušā! 2 - 3 minūtes dušojies ļoti siltā ūdenī, tad pakāpeniski pazemini ūdens temperatūru. Ar laiku šo intervālu palielini un straujāk pagriez auksto ūdeni!

Pietiekama ūdens daudzuma uzņemšana

Asiņu sastāvā ir teju 90% ūdens. Pazemināta asinsspiediena iemesls var būt arī dehidrācija jeb nepietiekama šķidruma uzņemšana. Tas jo sevišķi ir izplatīts karstā laikā. Ik dienu dzer atbilstošu daudzumu ūdens!
 
ka normalizet asinsspiedienu1
Foto: pexels.com

Formula

Uz 1kg ķermeņa svaru ieteicams uzņemt 30ml ūdens dienā. Lai saprastu, cik daudz ūdens dienā jāuzņem Tev, savu ķermeņa svaru dali ar 30! Piemēram, ja sver 70kg, tad dienā Tev jāizdzer 2,3l ūdens.

Ūdens dzeršana ir ne tikai veids, kā normalizēt asinsspiedienu, bet arī:
  • uzlabo ādas stāvokli, mazinot grumbas;
  • uzlabo smadzeņu darbību;
  • uzlabo gremošanas sistēmu un zarnu trakta darbību;
  • palīdz no organisma izvadīt toksīnus;
  • nodrošina ķermeni ar skābekli;
  • novērš nieru bojājumus;
  • palīdz kontrolēt svaru un uzņemto kaloriju daudzumu.
Ja līdz šim savā uzturā ūdeni lietoji maz, tā daudzumu palielini pakāpeniski, ļaujot organismam pierasts pie paradumu maiņas!

Atceries, ka ikvienu, ar veselību saistītu, jautājumu ir jāapspriež ar savu ģimenes ārstu! Tikai mediķis var Tev palīdzēt rast labāko risinājumu. Dodoties uz vizīti, Tu vari sagatavot savu asinsspiediena mērīšanas dienasgrāmatu. Kā to darīt?

Pareiza asinsspiediena mērīšana un rezultātu piefiksēšana

Lai ārsts veiksmīgāk spriestu par Tavu veselības stāvokli un lemtu par ārstēšanas gaitu, vēlams pašam mājas apstākļos veikt regulārus asinsspiediena mērījumus un tos piefiksēt. Ar ko sākt? Vispirms Tev nepieciešama mērīšanas ierīce. Šobrīd kā labākie tie atzīti elektroniskie asinsspiediena mērītāji, jo:
  • tie ir precīzi un ērti lietojami;
  • rezultāts uz ekrāna tiek parādīts automātiski, krietni pazeminot risku kļūdīties;
  • tiem ir liels displejs, lai viegli nolasītu rezultātu;
  • ir nosakāms gan asinsspiediens, gan pulss;
  • atsevišķiem modeļiem ir skaņas funkcijas, ar kuras palīdzību var spriest par sirds ritmu.
Ja Tev ir aizdomas par paaugstinātu vai pazeminātu asinsspiedienu, iegādājies šo ierīci regulārai lietošanai mājās!
 
ka normalizet asinsspiedienu7
Foto: pexels.com

Kā pareizi mērīt asinsspiedienu?

30 minūtes pirms spiediena mērīšanas nevajadzētu smēķēt un dzert kofeīnu saturošus dzērienus. Ieteicams vismaz 5minūtes mierīgi pasēdēt un atslābināties un tikai tad uzsākt mērījumu veikšanu. Mērījumi ir jāveic uz vienas un tās pašas rokas trīs reizes ar apmēram vienas minūtes atstarpi.

Pareiza asinsspiediena mērīšana soli pa solim:
  1. apsēdies uz krēsla, atbalstot muguru;
  2. turi kājas apmēram 90 grādu leņķī tās nesakrustojot;
  3. uzliec uz rokas asinsspiediena mērītāja manšeti aptuveni 3cm virs elkoņa locītavas;
  4. roku atbalsti uz cietas virsmas (vēlams galda) un novieto blakus ierīci;
  5. piespied ierīces starta pogu un gaidi līdz uz ekrāna parādīsies rezultāts;
  6. pieraksti zemāko rezultātu tabulā!
Veicot mērījumus, nedrīkst sarunāties. Tabulā jeb asinsspiediena dienasgrāmatā norādīti mērījuma datumu, laiku, asinsspiedienu, kā arī pulsu. Ja vēlies, vari piefiksēt arī piezīmes, piemēram, vai tajā mirklī izjuti kādus simptomus, vai iepriekš dzēri kafiju, smēķēji, lietoji alkoholu u.tml.

Rūpējies par savu veselību jau tagad un iesaki to darīt arī citiem, daloties ar mūsu padomu rakstu savos sociālajos tīklos! Pie mums, K-Senukai interneta veikalā, ir nopērkami labāko zīmolu asinsspiediena mērītāji, kā arī citas preces veselībai un skaistumam. Tāpat pie mums pieejams plašs sadzīves tehnikas klāsts, piemēram, cepeškrāsnis un plīts virsmas, ledusskapis un saldētavas, televizori, veļas mašīnas u.c. Ieskaties un izvēlies!
 
Asinsspiediena mērītājs Sencor SBP 690

Asinsspiediena mērītājs Sencor SBP 690

25,00 / gab.
Pieejama noliktavā
Tikai tiešsaistē
Viedais pulkstenis Huawei Watch GT 2 Pro, pelēka

Viedais pulkstenis Huawei Watch GT 2 Pro, pelēka

Pieejama noliktavā
12 mēn. bezprocentu līzings
Asinsspiediena mērītājs Medisana, Sensora

Asinsspiediena mērītājs Medisana, Sensora

44,76 / gab.
Tikai tiešsaistē
Fitnesa aproce Xiaomi Mi Smart Band 6, melna

Fitnesa aproce Xiaomi Mi Smart Band 6, melna

Pieejama noliktavā
12 mēn. bezprocentu līzings
Fitnesa un jogas paklājs, melna, 173 cm x 60 cm x 0 mm

Fitnesa un jogas paklājs, melna, 173 cm x 60 cm x 0 mm

Pieejama noliktavā